אפלפלד מאיר
מאיר אפלפלד - ציורים
אוצרת: אמילי ד. בילסקי
פתיחה: שבת, 24 אוקטובר 2009
נעילה: שבת, 5 דצמבר 2009
הבחנתו של אדוארד מאנה כי “צייר יכול לומר כל שברצונו בעזרת פירות, פרחים ואפילו עננים” מומחשת בציוריו החדשים של מאיר אפלפלד. העבודות עוסקות בנושאים צנועים – נופים, פרחים, תפוחים, טבע דומם, תפנימים – בעוצמה מטלטלת ומלאת ביטוי. ציוריו של אפלפלד בוחנים מערך מורכב של נושאים, כגון צורה, צבע ומשמעות, באופן המעורר תגובה רגשית עזה בצופה.
תוך הימנעות מהפרקטיקה השכיחה- הנהוגה מאז האימפרסיוניזם- של ציור על מצע לבן. אפלפלד מכסה את בַּדָיו, באימפרימטורה (צבע שקוף) חמה של צבעי צהוב אינדיאני וסיאנה שרופה. לאחר מכן הוא בונה רבדים של צבע. מובל משכבה לשכבה כאילו הוא עובד “מתוך” הציור עצמו. פעולת הגומלין בין הצבעים השקופים לצבעים האטומים היא מרכזית לתהליך זה. דרך עבודה ייחודית זאת תוצאתה ציורים בעלי זוהר מרהיב עין: נראה כי האור בוקע מתוך העצמים, בניגוד להארתם ממקור אור חיצוני.
אפקט זה מודגש בייחוד בסדרה של ציורי תפוחים, עבודות המעלות על הדעת את הרהורה של וירג’יניה וולף ביומנה: “יש 6 תפוחים בציור של סזאן. מה יכולים 6 תפוחים לא להיות?” עולם אפשרויות זה משתרע מנושאים צורניים ועד תכנים הקשורים בביטוי הרגש. כל אחד מציורי התפוחים חוקר מערך, לעתים מורכב, של יחסי נפח, פרספקטיבה וערכים טונליים. למרות מידתם הקטנה יחסית, יש בציורים אלא מונומנטאלית ודרמה המזכירה ציורי בארוק דתיים.
הפרקטיקה של אפלפלד הבוחנת את אותו מוטיב בציורים שונים נובעת מרצון לדייק בהבעה.אפלפלד מעורר ומחייה עולם בו דבר אינו סטטי. ישנם מקטעים בכמה מציוריו של אפלפלד בהם החפצים מתמזגים בתוך תוהו והופכים מוצקים עם תנועתנו משמאל לימין. או לחלופין, נראה כי הם נמוגים אל תוך אדים חסרי צורה יחד עם העין הנעה בכיוון ההפוך.עבודות אלו, מתבוננות בתהליך יצירת הדימוי, בדרך שבה רעיון לובש צורה במהלך התהליך היצירתי. עיבּוּרוֹ של הציור המתרחש לנגד עינינו.
ציוריו של אפלפלד מדגישים את ההשפעה ההדדית שבין המבנה הפיזי של החפצים לביטוים הרוחני. הם מגלים כי המשמעות הפנימית של החפצים נחה בלב אמנותו; חריפות הדימויים נובעת מדבר המצוי בתוך החפצים המתוארים, אך בסופו של דבר היא מתעלה אל מעבר להם. כשאנו מתבוננים בציורים אלו פושט בנו רעד שנוצר למראה משהו זר ובה בעת מוכר. תחושה זו מזכירה את תיאורו של מרסל פּרוּסט את הדרך שבה חפצים יכולים לעורר זיכרונות, דרך המאפשרת לנו לתפוס מחדש את עברנו: “וכך הדבר בנוגע לעבר שלנו… הוא כמוס מחוץ לגבולו ומחוץ למחוזו, באיזה חפץ גשמי (בתחושה שמעורר בנו חפץ גשמי זה) שלא חשדנו בו אפילו”. (אמילי ד. בילסקי)
-
1965 נולד בירושלים
1987-1991 לימודים בByam Shaw School of art לונדון. תואר ראשון בציור
1991-1994 לימודים באקדמיה המלכותית, לונדון. תואר שני בציור
1997-ואילך חי ועובד בירושלים
מבחר תערוכות יחיד
1996 גלריה בן אורי, לונדון
1997 גלריה ארטספייס, ירושלים
1998 גלריה גורדון, תל אביב
2001 גלריה ארטספייס, ירושלים
2005 גלריה דואק, מרכז הכנסים ע"ש אדנאואר, משכנות שאננים, ירושלים
2005 גלריה ארטספייס, ירושלים
2005 גלריה 33, תל אביב
2007 גלריית גולקונדה אמנות בע"מ, תל אביב
2008 רוטשילד אמנות, תל אביב
2009 רוטשילד אמנות, תל אביב
מבחר תערוכות קבוצתיות
1992 "ציור היום" - תערוכה ומכירה פומבית, בית המכירות Bonhams, לונדון
1993 Mayfair Park Gallery, לונדון
1993-1994 Royal Academy Schools Premiums at Sotheby’s and Royal Academy Galleries, לונדון
1994 "תערוכת קיץ", New Burlington Gallery, לונדון
1994 תערוכת תואר שני באקדמיה המלכותית, לונדון
1994 "תגליות חדשות", Boundary Gallery, לונדון
1995 "תערוכת חורף", Collyer-Bristow Gallery, לונדון
2001 "תערוכת קיץ",גלריה ארטספייס, ירושלים
2004 "רשמים 2 ", ביאנאלה לרישום, בית האמנים ירושלים
2005 "תערוכה קבוצתית", גלריה ארטספייס, ירושלים
2005 "חפצים וחמלה", גלריה 33, תל אביב
2006 "ריקנות", גלריה 33, תל אביב
2006 "מציירים ללא בושה ", גלריה ברבור, ירושלים
2006 "נוכחויות" בית האמנים, תל אביב
2009 "CONSTELLATION-ISRAELI CONTEMPORARY ART"
Ermanno Tedeschi Gallery , רומא, טורינו
2009 "עירומות", בית האמנים, ירושלים
2009 "מפגשמקום", גלריה כברי
2009 "הלא יאמן פשוט ישנו", רוטשילד אמנות, תל אביב
ספרות
2001 "עוד היום גדול, ירושלים: הזיכרון והאור" טקסט: אהרון אפלפלד, ציורים ורישומים: מאיר אפלפלד, כתר ויד בן צבי, ירושלים
2002 "שולחן לאחד", טקסט: אהרון אפלפלד, ציורים ורישומים: מאיר אפלפלד, הוצאת ספרים: Toby press New Milford, USA and London, England
-
לצפייה בדף הקטלוגלחץ\י כאן